De sportindustrie is een van de grootste industrieën ter wereld, en er gaat veel geld in om. Echter, de concurrentie is niet groot, en bovendien gaat geld verdienen in de sportindustrie over meer dan alleen de beste zijn in jouw sport. Je hoeft niet per se te winnen om wel de kassa te doen rinkelen. Als triatlon atleet zal je jezelf slim moeten marketen, om via je klantrelaties je sponsors binnen te halen.
Marketing
Binnen de sport- en triatlon industrie is het zaak om jezelf als atleet te verkopen. Jij bent je eigen merk, en je kunt maximale voordelen en mogelijkheden benutten door sterke klantrelaties aan te gaan, en deze te onderhouden en te ontwikkelen. Hierbij kun je gebruik maken van een crm software die speciaal is toegespitst voor marketing binnen de sportindustrie.
CRM
Net als dat jij in de afgelopen jaren veel energie hebt gestopt in jou als sportman om de beste triatlon atleet in de streek te worden, hebben bedrijven in alle sectoren hun geld en energie geïnvesteerd in het creëren van efficiënte Customer Relationship Management, elk geschikt voor zijn eigen sector.
Veel triatlonteams vertrouwen nu op de CRM-software die hen helpt om fanrelaties op te bouwen en te beheren. En het werkt, zo blijkt uit andere sportsectoren. Ongeveer 65 tot 70 procent van alle sporten, waaronder teams en competities, in de Verenigde Staten, maakt gebruik van CRM. Sommige teams gebruiken CRM om profielen op te bouwen van fans, op basis van aankopen van kaartjes voor wedstrijden, merchandise aankopen, gekoppeld aan demografische gegevens en aanmeldingen op de website. De fanbase kan zelfs gekoppeld worden aan verschillende atleten en hoeveel zij aan wedstrijden hebben mee gedaan.
Zodra je als atleet de gedetailleerde faninformatie verzameld hebt, kun je deze gebruiken om je jouw fanbase te specificeren. Je identificeert je fans en segmenteert ze, waarna je aan de slag kan met engagement en emailcampagnes. Met behulp van CRM kun je alle kritieke informatie verstrekt krijgen waarnaar een fan voor en na een triatlonwedstrijd op zoek is gegaan. Door middel van gerichte e-mails en aanbiedingen van wedstrijd kaartjes kun je specifieke fans aantrekken.
Sponsors
Als triatlonatleet, en als team, ben je altijd op zoek naar sponsors. Steeds meer sponsors in de sportwereld stellen hogere eisen als het gaat om het begrijpen van de klanten van hun atleet of team; ze willen meer over de details van hun supporters weten en wensen te begrijpen hoe deze passen bij het merk en imago van de sponsor.
Door je fanbase volgen en bij te houden, kun je een sponsor een beter inzichten geven dan de concurrentie. Als het gaat om CRM gebruik en initiatieven, dan is het helder dat er nog veel winst te behalen valt binnen de triatlonwereld. Wees je concurrentie voor en grijp je kans om CRM als krachtig hulpmiddel in te zetten om extra inzicht te verwerven van het consumentengedrag van je fans. Zo kun je potentiële inkomsten maximaliseren en tegelijkertijd je fans van extra waarde voorzien.